Fortkörning ett problem

maj 21, 2008 09:30 by Blofeld

Något som inte helt är sant. Precis som Collin skriver i sin artikel så ligger nog det största problemet hos förare som överskattar sin förmåga, trötta och fulla förare samt ett par kategorier som jag skulle vilja lägga till. Det finns en grupp männsikor som mår mindre bra som åker ut på vägarna för att helt enkelt ta livet av sig samt att en del faktiskt, tragiskt, bara helt enkelt dör av annan naturlig orsak.

Hastighetsbegränsningar är satta ur synpunkt på trafik, vägkvalitet och vägutformning. I alla fall vad jag kan tänka mig. Men ofta så tycker jag dessa är satta helt tokigt, jag har åkt på många 70 vägar som är mer lämpade för 90 och tvärtom, har tom åkt på en 110 i Dalarna för inte så länge sen som inte ens var duglig för 70. Om begränsningarna reviderades och vi finge mer korrekta hastighetsbegräsningar på våra vägar så är min tanke att det skulle det bli bättre flöde i trafiken och mindre farliga omkörningar.
Det kanske är en dyr lösning, men det bästa vore om vi fick digitala skyltar på alla vägar över 70 som ställer om sig för faktorer som temperatur, nederbörd, tid på dygnet/året och vägslitage.

Kameror är en åtgärd jag inte riktigt är 100 på om det hjälper heller. Oftast när det kommer en kamera så blir det panikinbromsningar och folk bryr sig mer om kameran än att se på vad som händer runt omkring i trafiken. Helt ovanligt är det inte heller att det saktas ner till 60-70 km/h på en 90 väg där det kommer en kamera. Helt livsfarligt om ni frågar mig. Kameran sitter där för att förhindra att det går för fort eftersom det är en farlig sträckning av vägen, då ska man ha ögonen på vägen inte kameran.

 


Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tags:
Categories: Allmänt | Bilar
Actions: E-mail | Permalink | Comments (5) | Comment RSSRSS comment feed

Comments

maj 21. 2008 14:26

dexter

Först måste jag fråga var du kört 110 som knappt dög för 70 i Dalarna? Den enda 110 jag kommer att tänka på är Borlänge-Säter, Borlänge-Falun, Borlänge-ludvika, Falun-Gävle och de är ju bra. Iof har jag inte riktigt koll på norra Dalarna, men jag kommer inte på någon...
Uppe i norr så är det 90, vinterväglag, på E4:an. Den är plogad, saltad & med vajjerräcken. E10:an är smal, snöbeläggning men 110. Iof mindre trafik efter den, men det är mer 90 på E4:an jag ställer mig emot...

Men jag håller med dig i det du säger! Utom då just 110:an i Dalarna... ;)

dexter

maj 21. 2008 14:55

Blofeld

Om jag inte är helt ute och cyklar så var det 45:an norr om Mora/Orsa Smile Den var som en berg & dalbana och bilens fjädring var inte alls nöjd i den farten.

Blofeld

maj 24. 2008 22:06

Audi A3 Sportback 2.0TFSI QUattro

Fortkörning är kanske ett problem - på 30- och 50-vägar.

På våra fina motorvägar borde de dock vara fritt från hastighetsövervakning, och en höjning till 130-140km/h vore bara rimlig. Då skulle hastighetsbegränsningen spegla den verkliga hastigheten på vägen.

Audi A3 Sportback 2.0TFSI QUattro

maj 26. 2008 15:48

Jag

Det här är en blogg? Sålunda kommer mitt inlägg att rensas ut, eller hur?

Hastighetsfixeringen är skrämmande! C:a 10 -25 procent av olyckor med döda beror på alkohol. 30-50 % beror på trötthet. Mellan 60 och 80 % på undermåliga vägar.

C:a 300 % mer dör pga tobakmissbruk (inklusive snus).
Sveriges koldioxidbidrag är ungefär 0.03 promille (för trafiken).

Skärpning!

Publicerat på kommunist svars sida 1:a gången 1999-12-28.

Har ej sett något svar eller anledning att ändra.

Jag

Jag

juni 26. 2008 22:55

Rikard

Finns ju någon anledning att man köper en Bmw med M-sportpaket Smile Jo såklart, för att åka snabbt och säkert och ligga limmad i kurvorna Laughing



Bmw 320 i M Touring -04 Is the Beast!

Rikard

Add comment


(Will show your Gravatar icon)  

  Country flag

[b][/b] - [i][/i] - [u][/u]- [quote][/quote]



Live preview

november 18. 2017 16:50